söndag 10 april 2011

Wålstedts Dala-Floda

I Torsdags var vi på studieresa igen den här gången var vi till Wålstedts spinneri i Dala-Floda, där berättade Lasse historien om spinneriets uppkomst och fram till i dag sedan fick vi en visning av allt från ullboden till färdigt garn, helt underbart härliga garner tyvärr så blev det inget garn med hem stora beslutsångesten slog till så jag kommer att beställa garn per telefon istället.

Kolla bara vilka härliga färger.


Det här garnet vad det som dom höll på med när vi var där dom kallar det för Tallstam otroligt härliga färger, brunt,gult och oranget det är det här garnet jag blev mest sugen på att köpa men det var inte till försäljning riktigt än men skulle läggas ut till försäljning ganska snart.


När jag kom hem trött i huvudet efter alla garnintryck så får jag nästan en chock det hade blåst storm och endast 4 granar stod kvar på hygget mitt i mot vårt hus men det var inte bara på hygget det hade ramlat träd på båda sidor och bakom vår tomt hade det också ramlat träd som tur är så blev inga byggnader eller annat träffade.


Nu är fram- och bakstycket på blåbärströjan färdiga har börjat på ärmarna.


Igår och idag har det varit riktig vårvärme så nu är snön borta och gräsmattorna har torkat upp så nu gå det snart att börja med trädgårdsarbetet.

Ha en härlig vecka, på Tisdag och Torsdag är det stickcafé online, vi kanske ses där

9 kommentarer:

maja sa...

Jag förstår dig precis, man blir helt förvirrad när man ser så mycket fina garner, så till slut handlar man ingenting. Tur att man kan beställa hemifrån i lugn och ro :) Verkligen tur att träden blåste åt rätt håll, inte roligt om det skadar något för en.

Renée sa...

Oj vad fina garner!!! Har de någon sidan på nätet där man kan beställa? Jag hade köpt massor... Var ju på symässa och hade kunnat köpt hur mycket som helst tror jag. Tur att plånboken hugger en i fingrarna ibland så man inte köper upp hela lönen! KRAM

Hedvig sa...

Wow! Vad kul det låter! Ta med mig nästa gång! ;)

Sunna sa...

vilka garner, tror jag hade handlat mig mycket fattig

Anta sa...

Renée: Ja jag hörde att ni ahde symässa i J-köping sonen frågade om jag inte skulle komma ner, hemsideadressen är www.walstedts.se där kan man kolla vad dom har sedan vill dom att man ringer in beställningen.
Tyvärr var jag redan fattig så det var väl därför jag inte kunnde bestämma mej vilken färg på härvorna jag hade ekonomi till, tur att man kan ringa och beställa.

4U2 sa...

beslutsångest, ja jag förstår dig! :)

Susilull sa...

Vilken rolig resa ni varit på. Förstår att du fick beslutsångest, det kan jag också få när det blir "för mycket av det goda". Tur du kan beställa i efterhand!

4U2 sa...

sv: tack för tips! Precis nu, när jag startade den efter några dagars bråk med den så verkar den fungera som vanlig ... krånglar den igen skall jag ta till ditt tips och se!

Anonym sa...

Tjingeling! ska åka neröver på torsdag 19/4 2012 och blir väldigt nyfiken på "stället" då ja ser bilder o får lite info av er. Ska också få lära om surdegsbröd. Tänkte byta till sommardäck men de snöar så jag hoppar dä!! /Margareta Wåhlstedth Mellansel /typ Foppaland-Örnsköldsvik