tisdag 8 juni 2010

Visentparken Avesta

Idag har jag varit och tittat på en arbetsträningsplats, jag var till Visentparken i Avesta, vilken härlig plats ska få börja att arbetsträna där bara alla papper är fixade på AF. Jag ska ju ut och arbetsträna efter flera års sjukbidrag som jag haft på heltid men bara halvtid fast. Nu har jag hittat den perfekta platsen man får kolla in dessa ståtlig djur och vara utomhus och dona, nu ska jag ju bara vara där 10tim/vecka får se hur det går sen. Lite svårt att få fina kort på djuren då det är staket och det får man inte gå för nära. Det finns 28 djur där i parken, som öppnades får allmänheten i Lördags, det är egentligen en avelsstation med utbyte med andra parker i olika länder i Europa målet är att djuren ska placeras ut vilt, så djuren som är i Avesta är vilda fast i inhägnader dom har så lite kontakt med människor som möjligt. Dom placeras även ut till olika djurparker dessa 2 tjurar som är på bilderna ska till Skansen. Kolla gärna in på avestaturism hemsida där finns lite info om Visentparken (länkningen funkar inte) Den ägs nu mer av Avesta Kommun, den har varit Avesta Jernverks Axel Jhonsons park tidigare han grundade den 1939 och var hans stolthet, men då var den inte öppen för allmänheten.
Ska bli jättespännande att komma dit och arbetsträna.

Inga kommentarer: